پارس وب سرور
نوشته شده توسط : بهین مبتکران

در حال حاضر گرجستان یک بازار جدید در حال توسعه است که هدف آن قرار دادن مواضع خود در اقتصاد جهانی است تا به طور کامل به یک منطقه مرکزی در بازار بین المللی تبدیل شود. از این رو گرجستان برای سرمایه گذاران ایرانی که می خواهند یک مکان امن جهت سرمایه گذاری پیدا کنند کشور مناسبی خواهد بود ،گرجستان بعد از دبی دومین سرزمین پربازده برای سرمایه گذاران ایرانی محسوب می شود.

خوب است بدانید در سال های ۱۹۹۹-۲۰۰۳ فضای سرمایه گذاری در گرجستان وجود نداشت و این کشور با اسلحه و فساد اداره می شد، در حالی که از زمان انقلاب رز به بعد محیط برای سرمایه گذاران به شدت تغییر کرد و از آن زمان تا کنون سرمایه گذاری در این کشور بازدهی بالایی دارد. حفظ حقوق و امنیت برای تجار ایرانی بیشترین اهمیت را دارد و این کشور هر دوی آن را برای سرمایه گذاران تضمین خواهد کرد. در واقع گرجستان با شرایط خوبی که دارد از جمله محدود بودن مالیات ها، سیستم قانونی خوب و به طور کلی یک محیط بسیار خوب و آرام و مردم مهمان نواز، تصمیم گیری در مورد سرمایه گذاری در این کشور  را آسان می سازد. گرجستان از نظر آزادی اقتصاد رتبه ۱۶ و از نظر راحتی کسب و کار رتبه ۱۰ و جزو ۱۰ کشور جهان است که پایین‌ترین نرخ مالیات را دارند.

همچنین تمام بانک‌های گرجستان خصوصی‌اند، و قانون حمایت از سرمایه گذار خارجی در گرجستان به سرمایه گذار خارجی اجازه می‌دهد که در یک روز شرکت ثبت کنند و حساب بانکی داشته باشند. امضای تفاهم نامه تجاری گرجستان با ترکیه مبنی بر معافیت کمرگی برای کالاهای دو کشور و همچنین برقراری این تفاهم نامه با کشورهای عضو اتحادیه اروپا، کشور گرجستان را به مکانی مناسب برای واردات و صادرات کالا تبدیل کرده است.

تجارت سودمند در گرجستان

در سال های گذشته تعداد محدودی از سرمایه گذاران ایرانی در گرجستان وجود داشتند اما با توجه به شرایط به وجود آمده و  افزایش منافع سرمایه گذاری در این کشور، شاهد افزایش چشم گیر سرمایه گذاران ایرانی در این کشور هستیم. بازرگانان ایرانی در بخش های مختلف گرجستان مانند کشاورزی، ساخت و ساز، گردشگری، پردازش و بازیافت مواد غذایی و غیره علاقه مند به همکاری هستند و از لحاظ محصولات کشاورزی بیشتر آنها به محصولات غلات توجه می کنند. در حال حاضر اکثر سرمایه گذاران ایرانی علاقه مند به خرید رستوران، هتل ها و خانه ها در تفلیس و باتومی و مناطق مختلف دیگر هستند.

همچنین فرصت های زیادی برای شرکت های گرجستانی جهت صادرات کالا به ایران وجود دارد. تعدادی از شرکت های نوشیدنی گرجستان به زودی آب معدنی خود را به بازار ایران عرضه می کنند و علاوه بر این محصولات غذایی دیگری نیز از گرجستان به ایران صادر می شود. اما ایران نیز به گرجستان انواع سرامیک، خودرو و نفت دیگر محصولات را صادر می کند و از این طریق درآمدی بالغ بر ۸۵ میلیون دلار و بیشتر داشته است.

همچنین در طی سفر یک روزه وزیر اقتصاد گرجستان به ایران و دیدار با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، وزیر اقتصاد گرجستان از تمایل کشور گرجستان به سرمایه گذاری شرکت های ایرانی در کشور خود سخن گفت و خواستار تقویت روابط بین گرجستان و ایران شد. بنابر اظهارات وی فرصت های اقتصادی فراوانی در گرجستان وجود دارد که به نفع شرکت های ایرانی امکان پذیر است. وزیر اقتصاد گرجستان پس از بیان دیدگاه های خود، گفت: “روابط دو کشور ما دوستانه و در حال رشد است و پروژه های بسیاری وجود دارد که می تواند با کمک شرکت های ایرانی انجام شود.” این دو وزیر همچنین از دیدگاه هایی که در مورد دیگر زمینه های همکاری بین گرجستان و ایران داشتند به خصوص در حمل و نقل، روابط بانکی، انرژی و گردشگری، صحبت کردند.

سرمایه گذاران ایرانی

علاوه بر این، مقام رسمی دیگری به نام روبن موگوشیان که سفیر فعلی گرجستان در ایران می باشد گرجستان را یک فرصت مناسب برای سرمایه گذاران ایرانی دانست و افزود که گرجستان ۲۱ هتل قدیمی آماده بازسازی توسط سرمایه گذاران ایرانی دارد و سرمایه گذاری برای ساخت هتل ها به مدت ده سال بدون مالیات است. طبق گفته او حدود ۱۵ پرواز مستقیم میان تهران و گرجستان در هفته وجود دارد و حدود ۸۰ درصد از مسافران ایرانی مسیر هوایی را طی می کنند.

گرجستان در تلاش است تا سرمایه گذاری های بیشتری را از ایران جذب کند و سرمایه گذاران ایرانی را در مورد فرصت های محلی ارائه شده خود مطلع سازد، به همین منظور انجمن تجارت گرجستان- ایران سالانه با حضور ۱۰۰ شرکت از هر دو کشور برگزار می شود. وزیر اقتصاد گرجستان، با توجه به این که کشور ایران، یکی از پتانسیل های جدی اقتصادی در منطقه است، این انجمن را راه اندازی کرده است.

بسیاری از سرمایه گذاران ایرانی معتقدند کشور گرجستان دبی جدید است. بنابر گزارش های انتشار یافته، تعداد سرمایه گذاری های ایران در سال گذشته در گرجستان ۹۰ درصد افزایش یافته است. سفارت جمهوری اسلامی ایران در گرجستان در بیانیه ای برای محافظت از حقوق هموطنان ایرانی برای ارائه مشاوره و راهنمایی و جلوگیری از وقوع مشکلات رایج و جاری که گاهی اوقات آسیب جبران ناپذیر را ایجاد می کند، اعلام آمادگی کرد. سایر توصیه های ارائه شده توسط بیانیه سفارت ایران در تفلیس شامل تضمین بانکی برای سرمایه گذاری، قرارداد، دریافت و پرداخت و همچنین احترام به قوانین و مقررات کشور میزبان است زیرا این قوانین کاملا متفاوت از ایران است. همچنین برای جلوگیری از مشکلات بالقوه، متذکر شد که مبادله ارز باید از طریق مبادلات معتبر با یک کارگزار معتبر در گرجستان انجام شود.




:: موضوعات مرتبط: تولید محتوای ویژه مشتریان , ,
:: بازدید از این مطلب : 11
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 7 آبان 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: